CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Friday, May 15, 2009

SeLaMaT HaRi GuRu

Lilin Seorang Guru

Pernah langkahku payah
Menuju ke destinasi
Kerana malam gelap
Dan bintang hilang kerdipnya
Menjadikan arahku keliru
Ke timur atau ke barat

Bagai lilin membakar diri
Menerangi kegelapan hati
Kau curahkan bakti dan budi
Jasamu tiada berganti

Namun tanpa rasa payah
Dia memimpin tanganku
Melangkah satu persatu
Dan mencipta jejak impian
Menjadikan arahku jelas
Aku harus ke hadapan

Ohoo... aku kini rindu
Pada satu nama yang berjasa
Tuhan... beri kekuatan
Untuk mendidikku selamanya
Ku pohon restu kasihmu
Ampunkanlah guru-guruku

Semalam ku lihat dia
Di bibirnya ada kalimah
Yang bergetar saban waktu
Sambil tangan menggenggam lilin
Lilin yang tiada terpadam
Menerangi hidupku kini


BUAT SEMUA PENDIDIK SELURUH DUNIA DAN MALAYSIA
KHUSUSNYA KEPADA PARA GURU YANG PERNAH MENDIDIK ATAU MASIH MENDIDIK
KAMI DARI AHLI KELAB RAKAN MUDA KIMANIS MENGUCAPKAN
~SELAMAT HARI GURU~

JASAMU TETAP DISANJUNG TINGGI
SEMOGA KEHIDUPAN CIKGU SENANTIASA DIBERKATI


Tuesday, May 12, 2009

Program Perkhemahan dan Pengembaraan Anugerah Remaja Perdana Parlimen Kimanis


anugerah remaja perdana

Program Perkhemahan dan Pengembaraan Anugerah Remaja Perdana bagi parlimen Kimanis kembali lagi untuk tahun ini. Program yang dijalankan setiap tahun untuk golongan remaja berumur antara 15 sehungga 25 tahun antara lain bertujuan untuk melahirkan golongan belia yang berwawasan. Pada kali ini ARP Parlimen Kimanis dijalankan di Kg Ulu Mawao Membakut pada 8hb - 10hb Mei 2009.Pada kali ini penyertaan sungguh menggalakkan. Seramai 49 orang peserta dari sekitar parlimen Kimanis telah mengambil bahagian dan di kendalikan oleh 7 orang urusetia yang dilantik.

ARP bermula dengan pendaftaran peserta tepat jam 3 petang. Setelah taklimat selesai dijalankan oleh Penyelaras Program merangkap Pengerak Rakan Muda Kimanis En Alifah hj Mohd Noor dan juga taklimat peraturan, keselamatan dan disiplin oleh Kem Komandan program En Kahar Buntak, peserta bergerak untuk aktiviti pertama iaitu mendirikan khemah. Selepas itu peserta diberi peluang untuk berehat dan menunaikan solat maghrib dan isya secara berjemaah. Setelah makan malam aktiviti kedua bermula dengan aktiviti "ice breking" dan pemecaha kumpulan serta perlantikan penghulu dan penghuluwati dikalangan peserta. Setelah itu peserta terlibat dalam sesi percambahan minda yang dikendalikan sendiri oleh En Alifah. Pada sesi kali ini peserta diminta membentangkan hasil projek yang dibuat bersama kumpulan masing - masing. Sesi menjadi hangat dengan penglibatan semua peserta. Tepat jam 11.00 malam semua peserta kembali ke khemah masing - masing untuk berehat manakala para urusetia bermesyuarat bagi mengatur perancangan untuk esok hari.
Pada hari kedua merupakan hari yang padat untuk peserta. Sebaik sahaja semua peserta selesai aktiviti kecergasan dan bersarapan, program pengembaraan bermula. Sepanjang pengembaraan ini banyak aktiviti sampingan yang dijalankan bagi melayakkan peserta memenuhi syarat ARP seperti khidmad masyarakat, rakan rekacipta, wiramahir dan macam - macam lagi. pendek kata semua yang dilaksanakan adalah untuk membina peserta menjadi sorang belia yang berwawasan dan berkepimpinan.

Pada sebelah malamnya majlis perasmian dijalankan. Perasmian ARP kali ini disempurnakan oleh Pengerusi JKK Kg Mawao en Sufian. Dan istimewanya majlis ini sepenuhnya dirancang dan dijalankan oleh peserta sendiri. Tahniah kepada penghulu dan penghuluwati kerana berjaya menjalankan majlis perasmian dengan begitu baik sekali. Ini membuktikan bahawa ARP kali ini begitu berjaya dan mencapai matlamatnya.

Pihak urusetia juga telah menjalankan satu rancngan untuk membuat satu kejutan terhadap seorang peserta ARP yang kebetulan tarikh lahirnya jatuh tepat pada masa program tersebut. Pihak pengurusan ARP parlimen Kimanis mengucapkan selamat hari lahir kepada adik siti, semoga panjang umur dan tercapai cita - cita. Pihak urusetia juga minta maaf kerana membuat kejutan sedemikian rupa. Jagan marah ya....

Sepanjang 3 hari 2 malam peserta berkhemah tiada satu pun kejadian yang tidak diingini berlaku. Peserta pun tiada yang sakit. Kebajulan peserta pun sentiasa menjadi keutamaan. Tahniah kepada En Alifah dan terima kasih kepada kem komandan en Kahar serta setinggi terimakasih kepada urusetia Wan, ZU, Ros, Nazrin dan Suardi kerana bertungkus lumus menjayakan program ARP kali ini.

Jumpa lagi di ARP tahun hadapan...bye

Sunday, May 10, 2009

~SELAMAT HARI IBU~


IBU MITHALI
IBU YANG SEJATI
KASIH SAYANGMU
KASIH YANG SUCI
PENGORBANANMU
DISANJUNG TINGGI
JASAMU TETAP DI SANUBARI

Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu,
'Datang seseorang menemui Rasulullah S.A.W.
dia bertanya, 'Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling layak
untuk aku bergaul dengan baik kepadanya?'
Baginda S.A.W menjawab.
'Ibumu'
'kemudian siapa?'
'Ibumu'
'kemudian setelahnya siapa?'
'Ibumu'
Untuk kali berikutnya orang itu kembali bertanya,
'Lalu siapa'
'Ayahmu', jawab Baginda S.A.W


Kami dari Kelab Rakan Muda Kimanis mengucapkan
SELAMAT HARI IBU..
TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA IBU...